קרדיט תמונה: freepik

גישור בסכסוכי ירושה

הסיבות לסכסוכים סביב ירושה יכולות להיות מגוונות וסובבות בין היתר סביב: חלוקה לא שוויונית בצוואה, ריבים על נכסים מסוימים, תחושת חוסר צדק של אחד המעורבים ועוד. עד לפני כמה שנים אין זה היה שכיח לראות סכסוכי ירושה במשפחה מגיעים אל בית ובמקרים קיצוניים הוביל הדבר לניתוק קשרים בין אחים – ניתוק אשר עלול להשפיע על הקשרים גם של הדורות הבאים.

אף אחד לא מעוניין ליצור קרע במשפחתו שלו, אך פטירה של קרוב משפחה טומנת בחובה קושי רגשי רב ובאותה העת גם מצריכה התמודדות עם לא מעט פרוצדורות מה שמוביל לא פעם את המעורבים לנקוט צעדים שלא היו נוקטים בסיטואציה אחרת. לא פעם הופך להיות אף מורכב ומסובך יותר, במקרים בהם עולים סכסוכים בין בני המשפחה, בכל מה שקשור לנושא הירושה ואופן חלוקת העיזבון של המנוח.

דווקא מכיוון שמדובר בסכסוכים המלווים בהמון רגשות ויצרים – הליכים משפטיים שבבסיסם מחדדים מחלוקות, עלולים לגרום לעלייה בגובה הלהבות, ולכן יותר ויותר משפחות שנקלעות לסכסוך מעין זה פונות להליך גישור בסכסוכי ירושה.

מטרתו של הליך גישור בסכסוכי ירושה, כמו בכל הליך גישור אחר, הוא ליישב את הסכסוך בין הצדדים, דרך הליך של הידברות פתוחה ביניהם ומתוך רצון להגיע להסכמה שתהיה מקובלת על כל הצדדים המעורבים.

בסכסוכים בתוך המשפחה בכלל ובסכסוכי ירושה בפרט הליך גישור הוא האפשרות הבריאה והאפקטיבית ביותר עבור כל הצדדים – עובדה זו מקבלת משנה תוקף כשהאלטרנטיבה תהיה לפנות לבית המשפט וכאמור, ברגע שהמקרה מגיע לפתחו של בית משפט, אי אפשר באמת לדעת איך התהליך יסתיים, כמה זמן הוא ימשך ומה הוא ידרוש מהבחינה הרגשית מכול הצדדים המעורבים בו.

הגישור טומן בחובו מספר רב של יתרונות מהותיים עבור המשפחה שנקלעה לסכסוך סביב ירושה: האפשרות להקשיב ולהישמע במרחב מוגן ודיסקרטי, כמו גם האפשרות לנסות ולמצוא פתרונות יצירתיים ומקוריים וכמו העובדה שמדובר בתהליך קצר וממוקד שקצב ההתקדמות בו תלוי אך ורק בצדדים המעורבים בו. מעבר לחסכון המהותי בזמן יכול הליך גישור בסכסוכי ירושה לחסוך למשפחה לא מעט כסף שהיה יוצא בעשרות ואף מאות אחוזים יותר על הליכים משפטיים.

איך זה קורה בפועל? הליך גישור מתחיל בפגישת הכרות עם המגשר, כאשר מטרת הפגישה היא לתת לצדדים מידע מפורט על תהליך הגישור, לייצר אמון בין הצדדים למגשר ולהבין באופן ראשוני את הסיבות שבגינן פרץ הסכסוך.

בשלבים הבאים של התהליך המגשר יקיים פגישות אישיות עם כל צד בנפרד ופגישות משותפות נוספות, מתוך מטרה להבין את האינטרסים האמיתיים שנמצאים על השולחן מכל צד ועל מנת לסייע לצדדים למצוא אינטרסים משותפים שיקדמו הסכמות ביניהם. על בסיסן של הסכמות משותפות אלו ייכתב ההסכם אותו יצטרכו הצדדים לאשר ולאחר מכן הוא יעבור תהליך קצר בו בהתאם לצורך, יקבל תוקף של פסק דין.

איך בוחרים מגשר לתהליך גישור בסכסוכי ירושה?

בכדי ליהנות מהליך גישור יעיל, קיימת חשיבות גבוהה לבחור את המגשר בצורה מוקפדת ונבונה – מעבר לרמה מקצועית וההסמכה בתחום הגישור, יש לוודא שאותו מגשר אשר נבחר עבור המטרה, הינו בעל ניסיון פרטני בכל מה שקשור לנושא של גישור בנושא סכסוכי ירושה. מגשרים שונים עובדים בגישות שונות. ישנם מגשרים הנותנים דגש על ההיבטים המשפטיים של המקרה וישנם כאלו הנותנים דגש על ההיבטים הרגשיים.

מגשר טוב צריך כמובן לשלוט גם בהיבטים המשפטיים וגם באלו הרגשיים. מגשר ירושה יצירתי שמבין את נפש האדם ויודע ליצור עימו חיבור וגם מבין את ההשלכות המשפטיות של כל החלטה ואת השיח המשפטי הנוגע למחלוקות, יכול לתת מעטפת נרחבת שלבטח תגדיל את שיעורי ההצלחה של הגישור.

 

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
נשמח ליצור איתך קשר
מלאי את הטופס ונחזור אלייך בהקדם