קרדיט תמונה: freepik

סחרחורת פתאומית – גורמים, סיכונים וטיפול

סחרחורת פתאומית היא אחת מהתלונות המרכזיות בקרב אנשים המגיעים לחדרי מיון בבתי החולים. סחרחורת היא תופעה נפוצה בקרב האוכלוסייה, היא יכולה להופיע בפתאומיות בכל גיל, ועל פי נתוני הסטטיסטיקה כ-5% מהאוכלוסייה סובלים מסחרחורת, כאשר התופעה נפוצה יותר בקרב נשים.

סחרחורת מתארת מגוון תחושות כמו סחרור, חוסר יציבות, אובדן שיווי משקל, עילפון וחולשה, אך יש להבדיל בין סחרחורת פתאומית לבין ורטיגו. בסחרחורת מסוג ורטיגו יש תחושה שהסביבה מסתובבת או שהאדם עצמו מסתובב. חשוב לדעת כי תופעת הסחרחורת הפתאומית יכולה לפגוע באיכות החיים, ובמקרים מסוימים היא עשויה להעיד על קיומה של בעיה רפואית כלשהי, לכן אם התופעה חוזרת על עצמה ובמצבים שבהם הסחרחורת הפתאומית קשה, לא מוסברת וממושכת חשוב להגיע לאבחון.

 

מהם הגורמים העיקריים לתופעת הסחרחורת הפתאומית?

לסחרחורת פתאומית יש גורמים אפשריים שונים ורבים, למשל הפרעה באוזן הפנימית, השפעה של תרופות שונות, תסמין מוכר של מחלת הנסיעה, וגורמים ידועים נוספים הם דלקת באוזן, בעיה בריאותית במערכת שיווי המשקל, זרימת דם לקויה, פציעה, זיהום ומצבים רפואיים אחרים כמו מיגרנות, מחלת מנייר, הפרעות ומלות נוירולוגיות (פרקינסון, טרשת נפוצה וכו').

גורמים נוספים לסחרחורת פתאומית הם הפרעות נפשיות בעיקר חרדות, סימנים של התייבשות ומכת חום, הרעלת פחמן דן חמצני, אנמיה (רמת ברזל נמוכה), היפוגליקמיה, בעיות ראייה וגם הגיל משפיע על שכיחות התופעה.

ראוי לציין כי ישנם מקרים ידועים מבחינה רפואית המגבירים את הסיכוי לתופעת הסחרחורת הפתאומית. המקרים העיקריים שיכולים לגרום לסחרחורת הם:

לחץ דם נמוך – ירידה משמעותית בלחץ הדם הסיסטולי מגבירה את הסיכוי לסחרחורת קצרה ופתאומית ולתחושת עילפון, במיוחד כאשר קמים במהירות ממצב שכיבה או לאחר קימה מהירה ממצב ישיבה.

זרימת דם לקויה – זרימת דם לקויה עלולה להביא לסחרחורת, הסחרחורת עשויה להעיד על אירועים כמו שבץ מוחי חולף, מחלת שריר הלב, הפרעות קצב לב ועוד.

קימה מיידית ממצב שכיבה – קימה מהירה ממצב שכיבה או ישיבה למצב עמידה עלולה לגרום לסחרחורת קשה ולתחושת עילפון.

רמות נמוכות של סוכר או ברזל – אנמיה והיפוגליקמיה הן תופעות הידועות כגורמים מוכרים לתחושת הסחרחרות הפתאומית.

הפרעות נוירולוגיות – הפרעות נוירולוגיות עלולות לפגוע במערכת שיווי המשקל ולתחושת סחרחורת.

 

מתי הסחרחרות צריכה להדליק נורה אדומה?

במקרים רבים הסחרחורת הפתאומית חולפת מאליה ומשתפרת גם ללא טיפול רפואי. אם הסחרחרות נמשכת זמן רב והיא עוצמתית ופוגעת באיכות החיים, ובמצבים שבהם חווים התקפי סחרחרות קשים ו/או ממושכים שאין להם הסבר – חשוב לעבור אבחון מקצועי כדי לשלול מחלות ובעיות רפואיות קשות, לרבות מחלות לב וכלי דם, אירוע מוחי וכו'.

לאחר אבחון מקצועי מתאימים את הטיפול בבעיה. טיפול בסחרחורת פתאומית יכול להיות משולב ולכלול תרופות להקלה על התסמינים והתחושות הנלוות לסחרחורת, תרופות נגד חרדה, תרוות למחלה הגורמת לסחרחורת כמו במצבים של מחלת מנייר, רפואה מונעת, טיפולים מתחום הרפואה המשלימה ומומלץ לשלב טיפולי פיזיותרפיה.

חשוב להדגיש כי חלק משמעותי מהטיפול בסחרחורת פתאומית מבוסס על תרגילים וטכניקות מעולם הפיזיותרפיה. במכון פיזיותרפיה מאבחנים את המטופל ובהתאם לתסמינים ולממצאי האבחון ניתן להתאים תמרוני תנוחת ראש המיועדים לרוב לוורטיגו וטיפולים ספציפיים לשיקום ווסטיבולרי שהופכים את מערכת שיווי המשקל באוזן לפחות רגישה לתנועה.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
נשמח ליצור איתך קשר
מלאי את הטופס ונחזור אלייך בהקדם