קרדיט תמונה: freepik

המערכת הוסטיבולרית

שיווי המשקל מהווה את אחד מהחושים של כל אדם, אשר נתפס אצל מרבית האנשים כמובן מאליו, אולם, כאשר יש פגיעה בשיווי המשקל, אז מבינים כי מדובר במערכת עם חשיבות מכרעת. שיווי המשקל מאפשר בעצם לנהל פעילות יומיומית אוטומטית ובלתי מודעת כמעט כגון: הליכה, עלייה וירידה במדרגות, נסיעות באופניים, הליכה בתנאי שדה, הליכה על חבל, ביצוע תרגילי יוגה וספורט, עמידה על רגל אחת, טיפוס לגובה ועוד. מערכת שיווי המשקל בגופנו קרויה המערכת הווסטיבולרית. מדובר על מערכת הקיימת הן בקרב בני אדם והן בקרב יונקים נוספים והיא מאפשרת לשמור על שיווי המשקל.

 

המערכת הוסטיבולרית-במה מדובר?

מערכת שיווי המשקל הלא היא המערכת הוסטיבולרית, היא מערכת מורכבת אשר מבוססת על קלט משותף מהאף, האוזן, העיניים, חוליות הצוואר והמוח, כאשר הקלט הראשי מתקבל מהעיניים, האוזן הפנימית ומערכות התחושה. כאשר יש הפרעה באחד הרכיבים והקלט שמתקבל לא תקין, עלולים להיווצר בחילות, הקאות, הפרעה בקורדינציה, חוסר יציבות, סחרחורות ועוד.

 

מה קורה כאשר משהו משתבש במערכת הוסטיבולרית?

פגיעה במערכת הוסטיבולרית עלולה לגרום להופעת תסמינים רבים בגוף. התסמינים הנפוצים ביותר כוללים: סחרחורות, רעשים באוזניים, כאבי ראש, חוסר שיווי משקל, שיבוש בוויסות של טונוס השרירים, הפרעות יציבה, בחילות, הקאות, הפרעות במערכת הראייה כגון: ריצוד עיניים, מחלת נסיעה, מחלת ים, פחד גבהים ועוד. התסמינים הללו לעיתים נקראים גם ורטיגו והם ללא ספק מקשים מאוד על חיי האדם, פוגעים באיכות החיים שלו ולא מאפשרים לו להתנהל בחיי היומיום שלו בצורה תקינה ולבצע פעולות שונות.

הפגיעה במערכת שיווי המשקל יכולה להיות בשל סיבות שונות לרבות מחלות חום, טראומה, מומים, גידולים, סיבוכים של ניתוחים, גיל מבוגר ועוד. לעיתים ללא סיבה ניכרת לעין יש השתחררות ספונטנית של גבישי מלחים מהרקמה המצויה באוזן הפנימית, דבר שיכול לגרום להעברת מידע שגוי מהמערכת הווסטיבולרית ולתחושת ורטיגו.

 

כיצד מטפלים ושומרים על המערכת הוסטיבולרית?

ישנן לא מעט אסטרטגיות תנועתיות אשר ניתן ללמוד בכדי לשמור על מערכת שיווי המשקל. חשוב לדעת כי לא פעם המערכת מאבד מהיעילות שלה ככל שמתבגרים ועל כן, דווקא בגילאים הללו חשוב מאוד להקפיד על תנועה שיכולה לשמור על שיווי המשקל. ניתן כיום לבצע תרגילים שונים באופן יומיומי שמטרתם היא לשמור על שיווי המשקל. מעבר לכך, חשוב מאוד לפנות לאבחון וטיפול בכל מקרה שבו מרגישים כי ישנה פגיעה כלשהי במערכת שיווי המשקל.

במקרה של בעיה כלשהי במערכת המדוברת, לא פעם יהיה צורך לעבור שיקום פיזיותרפיה. פיזיותרפיסט מוסמך יכול לבחון את המצב של כל אדם ובהתאם לשילוב המידע הרפואי שהוא ימסור לו בתשאול, לבנות לו תוכנית שיקום שמטרתה היא לאפשר לו להשיב את היציבות בחייו בכל הנוגע לשיווי המשקל שלו. כמובן שחשוב בנוסף לכך לפנות לרופא על מנת לבדוק האם ישנו טיפול תרופתי שיכול לסייע לסחרחורות ותופעות נוספות שיכולות להיגרם כתוצאה מפגיעה במערכת המדוברת לרבות בחילות, הקאות ועוד.

חשוב לזכור כי טיפול בסחרחורות הנובעות ממצב זה הוא דבר חשוב ביותר שכן, הסחרחורות יכולות לגרום לאדם ליפול ולהיפצע וכמובן שאינן מאפשרות לו לחיות את חייו בצורה טובה ותקינה.

**המידע הכתוב לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

 

 

 

 

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

נשמח ליצור איתך קשר

מלאי את הטופס ונחזור אלייך בהקדם