קרדיט תמונה: freepik

כיצד לתמוך בבן ולעזור משפחה במשבר נפשי

פניות רבות המגיעות  לשירות הפסיכולוגי של "הסדנה"  -"פסיכולוג בזום",  הן  מאנשים שסובלים מכאב נפשי או ממשבר הקוטע את חייהם  ומחפשים דרך להתגבר על הכאב ולחבר מחדש את סיפור חייהם שנקטע . אבל פניות אחרות מגיעות מהקרובים והסובבים את האנשים הללו שלא פעם הכאב או הטראומה מקפלים אותם סביב עצמם ומונעים מהם לחפש עזרה. מאלו שאוהבים את האדם הסובל מכאב נפשי – חברים, הורים, בני זוג ואחים, המבקשים עצות או תמיכה בעצמם- בשאלות: כיצד לתמוך, להתמודד, או לעזור למישהו שעובר תקופה קשה? ההבחנה בן התערבות פולשנית הפוגעת לא פעם בכבודו או באוטונומיה של האדם הסובל לבן התערבות שתראה על אכפתיות ואהבה ותתרום באמת להתמודדות שלו עומדת במרכז השאלות. .

 

ברבים מהמקרים הללו, מה שהפסיכולוגים של הסדנה מציעים הוא אבחנה של המצב ובחירה בן כמה אפשרויות.

כפי שפסיכולוג ברחובות ענה לפנייה אונליין  לאישה שבתה  נמצאת במערכת יחסים פוגענית, "יש כמה סוגים של חמלה והכלה . האחד הוא מה שמכונה 'חמלה אידיוטית', וזה מה שאנו מציעים כאשר הדאגה העיקרית שלנו היא להימנע מנדנוד הסירה, למרות שהסירה צריכה נדנוד. לעיתים אנחנו מרגישים שעלינו להגן על האדם מפני הביקורת העצמית שלו, או מפני הביקורת של העולם עליו. ולעיתים זה באמת נחוץ בפרקי חיים מסוימים במיוחד כאשר האדם נמצא בדיכאון או בטראומה. אולם במובנים אחרים הרלוונטיים למקרה שלך  זה עלול להוביל לכך שהחמלה והכלה  שלך תזיק יותר ממה שהכנות שלך הייתה מזיקה. דרך אחרת היא 'חמלה נבונה', שמשמעותה לדאוג לאדם,  לראות מתי הביקורת הפנימית שלו, הסכינים שהוא שולף כנגד עצמו, מזיקים  לו ולנסות לרכך את הביקורת העצמית,  שבמקרה הזה אכן רק פוגעת עוד יותר וגוזלת את המשאבים של הבת שלך.  אבל גם לתת לה "פצצת אמת אוהבת" כשצריך.  במערכת יחסים אמתית וחזקה מה שאנו זקוקים לו מהקרובים לנו הוא  חמלה נבונה.

מהי חמלה והכלה נבונה?

הטיפול הפסיכולוגי ברחובות מדריך  רבים מהפונים  הללו ליצירת דינמיקה אוהבת ותומכת – מבלי לקחת את תחושת השליטה וההחלטה בחיים של יקיריהם. "מה שהיא הכי צריכה ", אמר הפסיכולוג שלנו לאם, "זה להיות מסוגלת לשמוע את עצמה – לא אותך – בבירור". הדרך הטובה ביותר לעזור היא להיות לוח תהודה, להקשיב בתשומת לב .

או כפי שאני ניסחתי זאת בתשובה לפניה אחרת , "האמיתות החזקות ביותר המשמעותיות ביותר, ואלו שיש להן באמת פוטנציאל שינוי,  הן אלו שאנו מגיעים אליהן, לאט לאט, בעצמנו".

 

המלכוד הוא שחמלה נבונה היא קשה.

היא קשה אובייקטיבית אבל במיוחד קשה ,שאנו מעורבים רגשית – כשאנו בני זוג, הורים, אחים או חברים  של מישהו שנפגע מאוד וכואב.

כדי לתת תמיכה אמתית צריך כוח, סבלנות, ידע עצמי ומשמעת.  אנחנו מייעצים  לרבים מהאנשים המנסים לעזור לאדם במשבר  לחפש טיפול ותמיכה  בעצמם. דרך טיפול פסיכולוגי או בקבוצות תמיכה. קבוצות תמיכה ספציפיות  קיימות היום לבני משפחה או לתומכים במשברים בנושאים שונים ורבים . (הורים ובני משפחה לילדים חולים, בני משפחה של חולי נפש, בני משפחה של חולי אלצהיימר ופרקינסון, בני משפחה של מכורים ונושאים רבים אחרים)

לחיפוש ולקבלת עזרה של התומכים ישנה מטרה כפולה: לא רק לעזור לעוזר אלא לשלוח מסר לאהובו – ש"כולנו עוברים זמנים קשים ושכשאנחנו עושים זאת, אנחנו יכולים להעצים את עצמנו על ידי קבלת העזרה שמגיעה לנו. זו אינה חולשה אלא כוח.”

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
נשמח ליצור איתך קשר
מלאי את הטופס ונחזור אלייך בהקדם