קרדיט תמונה: freepik

ליקויי דיבור הנובעים מבעיות שיניים

השפה והדיבור מסייעים לנו לתקשר עם הסביבה שלנו, הם תורמים לזהות שלנו, להבנה ובניית מערכות היחסים שלנו עם הסביבה, לכן הן גם כל כך חשובות מגיל צעיר. הפה שלנו מפיק את הצלילים המסייעים לנו להביע את עצמנו ולהפיק את הצלילים לדיבור, לשיניים יש תפקיד משמעותי אך גם לכל הפה ולמבנה שלו. ברגע שקיימים ליקויי דיבור יש לבחון לעומק האם קיימת פגיעה במבנה הפה או השיניים המצריכים התערבות, זאת בליווי של טיפול קלינאות תקשורת. 

אילו ליקויי דיבור נפוצים בילדות ואילו מהם נובעים מהפרעה דנטלית?

בעיות שונות בדיבור יכולות לנבוע משלל עיוותים בפה ובשפה ויש צורך בטיפול קליני של הפה כדי להוביל להפקת דיבור מדויק ומיטיב. ישנן בעיות דיבור שנובעות מנזק או אובדן של שיניים, לדוגמה, צלילים מסוימים עלולים להישמע שונה מהצורה בה הם אמורים להישמע במקור. בעיות השיניים יכולות לגרום להגייה לא נכונה של צלילים. 

ישנו מצב רפואי שנקרא דחיקת לשון בה הלשון דוחפת את השיניים תוך הפעלת לחץ עליהן, הדבר יכול להוביל לכך שהשיניים מתעקמות והדיבור לקוי, גם אצל ילדים וגם אצל מבוגרים. ליקויים נוספים בפה יכולים להיות של שפה שסועה, חיך שסוע, מנשך פתוח והפרעות בליעה, וכל עוד נושאים אלו נותרים ללא טיפול – יהיה קשה מאוד לטפל בבעיות הדיבור וככל שאלה יתקבעו כדרך השפה והדיבור של הילדים, כך יהיה קשה יותר לטפל בהן בעתיד. 

כיצד ניתן להתגבר על ליקויי דיבור דנטליים? 

הטיפול בליקויי דיבור על רקע דנטלי נעשים בשני מישורים – האחד הוא הטיפול הרפואי הדנטלי והשני הוא הטיפול על ידי קלינאי תקשורת. הקלינאי יכול לסייע בתיקון דפוס הבליעה באמצעות תרגילי פה שונים להם היכולת לתקן את חיתוך הדיבור. במקרה של שפה שסועה הקלינאי יכול לסייע בהפקת הצלילים, ובמקרים אחרים של יישור שיניים וגם לפני ניתוחים. טיפול אצל קלינאי תקשורת יכול להתחיל לפני הטיפול, בלב הטיפול הדנטלי או אחריו. 

במרבית המקרים, כדי להתגבר על ליקויי הדיבור, יהיה צורך בהתערבות של מומחה בתחום האורתודנטיה. הרופא המומחה בתחום זה יבצע את הטיפולים הנדרשים, לרבות יישור שיניים, תיקון של שפה או חך שסועים וניתוחים מורכבים בלסת ובפה.

יישור שיניים נעשה על ידי אורתודנט מומחה גם מסיבות אסתטיות אך גם במצבים מורכבים בהם השיניים מהוות טריגר לבעיות הדיבור. יישור השיניים יסייע למגוון רחב של בעיות סגר בשיניים צפופות, הוא יסייע במקרים של בליטת שיניים, פערים בין לסתות או מנשך עמוק. מלבד הפגיעה בדיבור, יישור השיניים נועד גם לתקן בעיות בריאות שונות המתלוות לאותם פגמים דנטליים, לדוגמה בעיות נשימה ואף התפתחות דום נשימה בשינה או פגיעה בלעיסה. לעיתים תהיה זו טראומה שגרמה לגדילה לא סימטרית של הלסתות שמצריכה ניתוח או תיקון יישור ועוד. 

לרוב, לא די בתיקון ניתוחי, אלא יהיה צורך לשלב בין הטיפול הניתוחי ובין הטיפול אצל קלינאי תקשורת, וזאת כדי להשיג תוצאה מיטבית של הטיפול בדיבור. הגישה הנה טיפולית רב תחומית, ופעמים רבות נעשית בשיתוף פעולה בין המומחה באורתודנטיה ובין קלינאי התקשורת. משך הטיפול יקבע על פי חומרת הליקוי, אך בדרך כלל הממוצע לטיפול עומד על שנה וחצי עד שנתיים.

**המאמר מהווה מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
נשמח ליצור איתך קשר
מלאי את הטופס ונחזור אלייך בהקדם