קרדיט תמונה: freepik

כיצד מתמודדים עם שלבקת חוגרת?

שלבקת חוגרת היא מחלה ויראלית אשר נגרמת על ידי נגיף הנקרה וריצלה זוסטר. מדובר על נגיף ממשפחת ההרפס שמהווה את הסיבה גם לאבעבועות רוח. למעשה לאחר שמחלימים מאבעבועות רוח הנגיף איננו נעלם לחלוטין מהגוף ומצוי במצב רדום על פני תאי עצב המצויים בחוט השדרה. שלבקת חוגרת משקפת את ההתעוררות של הנגיף המדובר אשר היה רדום. הסיבה להתפרצות החוזרת של הנגיף לרוב תהיה ספונטנית, אך היא יכולה להיווצר גם כתוצאה מחום גבוה, סטרס, טיפול רדיותרפי מקומי, טראומה או מצב של דיכוי חיסוני ועוד. המחלה מופיעה בכ20 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת ובכ50 אחוזים ממדוכאי חיסון.

מהם התסמינים של שלבקת חוגרת?

לרוב השלב שיבשר את המחלה יהיה מאופיין בתסמינים של גרד, עקצוץ, רגישות או כאב משמעותי. לא פעם לפני שהפריחה האופיינית למחלה מופיעה, הלוקים בשלבקת חוגרת יעברו בירור רפואי ראשוני לא נכון שכן התסמינים טרום הופעת הפריחה יכולים להיות דומים לכאבים המאפיינים התקפי לב, כאבי שיניים או כאבי בטן חריפים. ברוב המקרים הם יפתחו לאחר מכן את התפרחת העורית אשר תבוא לידי ביטוי בהופעה חד צדדית של שלפוחיות צלולות בקבוצות על גבי עור אדמדם בפיזור חגורה, באזור הגב ולאחר מכם גם בפנים. במבוגרים או בילדים שיש להם מערכת חיסונית תקינה המחלה והתפרחת העורית לרוב יחלפו ללא זכר, אך חומרת המחלה וכן הסיבוכים המשניים שלה עולים עם הגיל ועם דיכוי חיסוני. אחד הסיבוכים המשמעותיים ביותר של שלבקת חוגרת הוא כאב עז עצבי שיכול להימשך שבועות ואפילו חודשים. במקרים שכאלה יש צורך להעניק טיפול בכאב משלבקת חוגרת שיסייע לאדם לחיות את חייו בצורה תקינה עד כמה שיותר.

כיצד מאבחנים שלבקת חוגרת?

האבחנה של שלבקת חוגרת לרוב תהיה מבוססת על היסטוריה רפואית של המטופל ועל בדיקה גופנית של רופא עור. לעיתים יהיה צורך ליטול דגימה עורית מהאזור הנגוע וזאת לצורך בדיקת מעבדה לבידוד הנגיף. באבחנה מבדלת של המחלה המדוברת יש לשלול מחלות ויראליות שונות, זיהום מפושט של הרפס, תגובות עוריות לתרופה, עקיצה של חרק, גרדת ועוד.

כיצד מטפלים בשלבקת חוגרת?

הטיפול בשלבקת חוגרת יהיה באמצעות תרופה אנטי נגיפית שניתנת דרך הפה או הוריד. יש חשיבות גבוהה להתחיל את הטיפול ב72 השעות הראשונות להופעת התסמינים ועל כן יש חשיבות רבה לאבחנה מוקדמת של המחלה. מעבר לכך, חשוב מאוד לדעת כי במקרים שבהם אדם סובל מכאב כרוני לאחר שהוא נרפא משלבקת חוגרת והכאב איננו עובר למרות שהוא נוטל תרופות שונות, הרי שהוא יופנה למרפאת כאב. מרפאת כאב היא מרפאה מיוחדת שמטרתה היא להעניק לכל אדם שמגיע אליה את כל הטיפולים הרלוונטיים בכדי לסייע לו בהקלה על הכאב הכרוני שהוא סובל ממנו וזאת בכדי לשפר את איכות החיים שלו.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
נשמח ליצור איתך קשר
מלאי את הטופס ונחזור אלייך בהקדם