קרדיט עבור:pexels

מי זה אכילס? (ואיך זה קשור לגיד אכילס)

אחד הביטויים השכיחים ביותר כשרוצים לתאר חולשה של אדם מסוים, נקודת תורפה שעלולה לפגוע בו, הוא הביטוי "עקב אכילס". רבים משתמשים בביטוי הזה בצורות שונות, בפרט כשמדובר בעולם הספורט, הפוליטי או הכלכלי, מבלי בהכרח להבין את המשמעות ואת מקור הביטוי.

הביטוי "עקב אכילס" נוצר כבר במיתולוגיה היוונית אצל גיבור בשם אכילס אשר היה לוחם וגנרל שהוביל את היוונים במלחמות טרויה. הביטוי נוצר כתוצאה מפגיעה שחווה בעקב, בעת שאימו אחזה בו באגודל ובאצבע שלה וגרמה לו לפגיעה. ישנם מקורות שונים לסיפור, בחלקם הטענה אומרת שהיא ניסתה להטביל אותו ובאחרים שהיא ניסתה להעבירו באש. בעקבות כך הוא נפגע בעקב, בעוד ששאר גופו נשאר שלם ובריא. לכן עקב אכילס מתאר נקודת תורפה ספציפית. יש לציין, שעל שמו נקרא גם "גיד אכילס".

גיד אכילס הוא הגיד העבה ביותר בגוף האדם, הוא מצוי בחלק האחורי של הרגל ומחבר בין שרירירם שונים שפועלים באמצעות החיבור לגיד לעצם העקב. בזכות גיד זה אנחנו יכולים לכופף את כף הרגל והקרסול, דבר שהוא חיוני עבורנו בתנועות כמו הליכה, ריצה, קפיצה, עמידה על קצוות האצבעות, עלייה במדרגות ועוד.

 

מתי וכיצד נוצר קרע בגיד האכילס?

אנחנו יכולים למצוא את עצמנו עם לא מעט נזקים שעלולים להיגרם לגיד. אחד הבולטים והקשים שבהם הוא קרע בגיד האכילס. מקרה זה נחשב נפוץ בעיקר בקרב ספורטאים, אך לא רק אצלם, אלא גם בקרב אנשים שחווים דלקות פרקים, שיגדון, וכן שינויי דרסטי בכל מה שקשור לפעילות גופנית. בכל מקרה, על פי כל הנתונים, מדובר על מקרה שהוא הרבה יותר נפוץ בקרב גברים מאשר בקרב נשים, בפרט בגילאים שלושים עד חמישים.

כשמתרחש מקרה של קרע בגיד האכילס, חווים תחושה מאוד לא פשוטה ולא נעימה שמקשה על ההליכה, כאב חד באזור, ולעיתים אפילו אפשר לשמוע צליל מסוים שמבשר על רגע הקריעה. עלמנת לאבחן את המצב, יש לבצע בדיקות דימות שונות, בדיקות פיזיולוגיות באזור, וכן לברר את התסמינים השונים.

חשוב מאוד כמובן לעשות את זה אצל איש מקצוע מנוסה שמתמחה בכך, על מנת שהוא יוכל להחליט כיצד להתנהל במצב כזה ואיזה סוג טיפול לספק למטופל.

 

איך מטפלים בקרע בגיד האכילס?

כיום הטיפולים הנפוצים ביותר בגיד האכילס הם באמצעות קיבוע של האזור בגבס למשך מספר שבועות או בניתוח, במידה והמצב מחייב זאת. לאחר מכן נכנסים לתהליך שיקומי שכולל בין היתר עבודה עם פיזיותרפיסט, על מנת שיהיה אפשר להחזיר את טווח התנועה למצבו השגרתי.

לפני סיום חשוב לומר, הרבה מאוד אנשים חווים קרע בגיד האכילס אך לא תמיד זה מחייב התערבות כירורגית, חשוב לעשות בדיקה ולברר לאחר מכן, מה טיב הטיפול שיש לו את אחוזי ההצלחה במקרה שלך.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
נשמח ליצור איתך קשר
מלאי את הטופס ונחזור אלייך בהקדם